Monday, February 20, 2017

Penyakit 3 Serangkai






Anda pernah dengar Penyakit 3 Serangkai??? Ianya dikaitkan dengan DIABETES, DARAH TINGGI dan SAKIT JANTUNG. Zaman dulu-dulu orang selalu cakap ini 'penyakit orang-orang kaya'. 

Tapi hakikatnya zaman sekarang ni penyakit ni boleh dihidapi oleh sesiapa saja, tak kisah golongan kaya mahupun miskin. Hmm...kenapa ye?


Tapi sekarang? Kita dah semakin sibuk dengan urusan seharian, jadi makanan pun semua yang express. Penh dengan lemak, kolesterol, gula, bahan pengawet dan perisa tambahan.  

Diet yang tidal seimbang, kurang sihat dan kurang berkhasiat ditambah pula dengan gaya hidup yang tidal sihat ( makan lewat malam, lambat tidur, kurang senaman dan merokok), berat badan berlebihan, mempunyai sejarah ahli keluarga yang menghidap penyakit 3 serangkai dan berumur 30 tahun ke atas lebih berisiko tinggi untuk mendapat penyakit ini dengan lebih cepat lagi.

Anda perla ambil langkah pencegahan sebelum penyakit menyerang atau anda seorang yang berisiko tinge untuk mendapat penyakit 3 serangkai.


1) Lakukan pemeriksaan awal
Penghidap penyakit diabetes di Malaysia semakin meningkat. Malaysia berada di tangga pertama dalam Asia dan ke 10 didunia. Sesuatu yang menyeramkan.. 2.6 juta rakyat Malaysia pesakit diabetes berusia lebih 30 tahun dan separuh dari kalangan mereka tidak sedar yang mereka mempunyai diabetes. Oleh itu, jika anda berisiko tinggi disarankan buatlah pemeriksaan awal dan berjadual bagi mengelakkan sebarang komplikasi.

2) Amalkan diet yang seimbang
- Makan banyak buah-buahan dan sayuran (8 – 10 hidangan sehari) dan diikuti dengan diet rendah lemak.
- Ambil  3 hidangan produk tenusu sehari boleh mengurangkan risiko tekanan darah tinggi.
- Pengambilan lemah harus dikurangkan terutama lemak tepu seperti mentega dapat mengurangkan kolesterol berlebihan dalam darah sekaligus boleh mencegah penyakit jantung.
- Akhir sekali, kurangkan pengambilan gula dalam makanan dan minuman dan begitu juga pengambilan garam perlu dikurangkan. Memasak sendiri lebih baik dari makan di luar kerana anda sendiri boleh mengawal paras gula dan garam dalam masakan.

3) Lakukan senaman dan aktiviti.
- Sekurang-kurangnya ambil masa untuk bersenam secara ringan dan sederhana selama 30 – 45m 3 kali seminggu.
- Senaman yang berbentuk aerobatic seperti berlari, berenang, berbasikal dan skipping pula merupakan cara terbaik untuk meningkatkan tahap kecerdasan jantung dan paru-paru. Tapi harus diingatkan jika anda ingin lakukan aktiviti ini untuk pertama kali, anda harus lakukan secara berperingkat-peringkat atau sedikit-sedikit dahulu kerana jika dilakukan secara drastic boleh mengakibatkan kecerderaan otot.
- Lakukan juga aktiviti seperti berjalan kaki, berkebun, menyapu laman, mengemas rumah dan menari.

4) Tidur yang mencukupi.
- Ubah gaya hidup anda. Tidur lebih awal dari biasa. Disarankan tidur selama 8 – 9 jam untuk dewasa.
- Tidur yang cukup akan memperbaiki sistem imunisasi badan agar kekal sihat. Semasa tidur, badan kita akan memproses glukosa. Jika tidak cukup tidur, glukosa akan gagal diproses dan berisiko mendapat diabetes.

- Tidur yang mencukupi juga bleh melegakan dari stress dan menjadikan badan lebih segar dan fikiran lebih tenang disamping merendahkan paras kolesterol dan tekanan darah serta mengelakkan berlakunya penyakit jantung.

Jadi, entry kali ni saya nak share tentang VIVIX SHAKLEE yang memang sesuai untuk pesakit 3 serangkai ni. Vivix adalah salah satu produk Premium Shaklee, yang telah terbukti berkesan dalam menangani pelbagai jenis masalah kesihatan. Malah berjaya mengatasi penyakit 3 serangkai dengan baik.





APA ITU RESVERATROL?

Resveratrol ialah sejenis phenol semulajadi yang wujud di dalam tumbuhan anggur terutamanya jenis muskat dan anggur kulit merah serta Knotweed Jepun.

Cajan saintifik menunjukkan resveratrol sangat memainkan peranan dalam memanjangkan usia kerana ia dapat melawan penuaan pada tahap sel.





















 
Berminat dengan VIVIX?
Hubungi Saya WhatsApp / SMS 
012 3857800




No comments:

Post a Comment